F

Ngeri! Detik-Detik Petir Menyambar saat Majlis Pernikahan..



Komen tentang video : (atau scroll ke bawah terus tonton video)
Sebelum kita melihat detik-detik petir menyambar, mari kita lihat dahulu pertimbangan umum petir.

Di Bumi, kekerapan petir adalah kira-kira 44 (± 5) kali sesaat, atau hampir 1.4 bilion kilat setiap tahun dan tempoh purata adalah 0.2 saat terdiri daripada beberapa kilauan yang lebih pendek (pukulan) kira-kira 60 hingga 70 mikroseconds.

Banyak faktor yang mempengaruhi kekerapan, pengedaran, kekuatan dan sifat fizikal kilat kilat biasa di rantau tertentu di dunia. Faktor ini termasuk ketinggian tanah, latitud, arus angin yang berlaku, kelembapan relatif, kedekatan dengan badan air panas dan sejuk, dan sebagainya. Ke tahap tertentu, nisbah antara IC (dalam awan atau intracloud), CC (cloud-to-cloud ) dan CG (awan ke tanah) kilat juga boleh berubah mengikut musim di latitud tengah. Kerana manusia adalah daratan dan kebanyakan harta benda mereka berada di Bumi di mana kilat boleh merosakkan atau memusnahkan mereka, petir CG adalah yang paling dipelajari dan paling difahami dari tiga jenis, walaupun IC dan CC adalah jenis kilat yang lebih biasa. Ketidakhadiran relatif Lightning membatasi penjelasan lengkap tentang bagaimana atau mengapa ia berlaku, walaupun selepas ratusan tahun penyiasatan saintifik.

Kilat kilat awan ke tanah berpunca pada pembentukan saluran plasma elektrik melalui udara yang melebihi 5 km (3.1 mi) tinggi, dari dalam awan ke permukaan tanah. Pelepasan sebenar adalah peringkat akhir proses yang sangat kompleks. Pada kemuncaknya, ribut petir biasa menghasilkan tiga atau lebih serangan ke bumi seminit. Kilat terutamanya berlaku apabila udara panas bercampur dengan jisim udara yang lebih sejuk, mengakibatkan gangguan atmosfera yang diperlukan untuk memolarisasi atmosfera.

Sekarang mari kita tonton video di bawah untuk mengetahui detik-detik petir menyambar.

Sila tonton video:

Ngeri! Detik-Detik Petir Menyambar saat Majlis Pernikahan.. Ngeri! Detik-Detik Petir Menyambar saat Majlis Pernikahan.. Reviewed by abmalik on 01:08 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.